نَذر کتاب
غیر از اوّلین کتابم ، بقیۀ کتابها را تا کُنون « نَشر صالح » مُنتَشر کرده است . مدیر محترم نَشر صالح ، آقای دکتر مهدی شریفی است . موقع چاپ کتابِ « نامه های شَهنما / شَهنامه » و کتاب « فِرومَد خیلی قِشنگی » اَشعار دکتر علی اکبر مُعینی از دکتر شَریفی پرسیدم : هزینۀ شما چقدر می شود ؟ گفت : هیچی !
گفت : من وقتی ذوق و عَلاقۀ شما را برای روستایِ خودتان می بینم ، دوست دارم در این کارِ فَرهنگی شما ، من هم حَدِّ اَقل 5 دَرصَد شَریک و سَهیم باشم . اگر هر روستا و مَحَلّی یک نفر مثل شما داشته باشد ، فَرهنگ آنجا را ثَبت و ضَبط می کند و ...
( اشتباه نشود ؛ هزینۀ ناشر غیر از هزینۀ چاپخانه و دیگر هزینه ها مثلِ تایپ ، ویراستاری ، صفحه آرایی ، طَرح جلد و هزینۀ های جانبی مثل خرید کتاب ، سَفَر برای گرفتن عکس ، کرایه ، دادن چند کتاب به ناشر ، ... است . ناشر هزینه ای بابتِ گرفتن شُماره شابک و معمولاً 10 الی 12 درصَد بر مبنای هزینۀ چاپخانه می گیرد . )

دکتر شَریفی که فَرومَدی نیست این قَدر ابرازِ عَلاقه و تَشویق می کند ! شما که فَرومَدی هستی ، کُجایِ کاری ؟!
آیا شما به عُنوان عُضو هیئت عِلمی ، قاضی ، وَکیل ، سَرمایه دار ، مُهندس ، مُعَلّم ، نویسنده ، شاعر ، هُنرمَند ، فَرومَدی ، ... در فکر توسعه و گُسترش تاریخ و فَرهنگِ این روستا هستی و دوست داری این کتابها در کتابخانۀ ملّی و کتابخانه های مُعتَبَرِ شهرها و دانشگاههایِ کشور توزیع شود ؟ اگر دوست داری باید نَذرِ کتاب کنی تا مَغز و فِکر دیگران سیر شود ، مثلِ آنهایی که نَذرِ کَباب می کنند تا شکمِ دیگران را سیر کنند ! البتّه تا کُنون بَرخی این کار را کرده اند اَمّا کافی نیست .
یک کارگر مَعدن کتابهای « مجموعه مقالات در بارۀ ابن یمین » و « مُکاتبات و مُراسلات ابن یمین » و « شُهدایِ فَرومَد » را خریده و خوانده و حالا می گوید : من آن کتابها را دوست دارم و می خوانم اگر برای پولش عَجَله نداری که این کتابهای « ابن یمین و اَبنیۀ تاریخی فَرومَد » و « از فَریُومَد تا فَرومَد » را هم از شما بِخَرم ؟ آن وقت شما با خودت استخاره می کنی که ببینی راه می دهد این کتابها را بِخری یا نَه ؟!
بعضی فَرومَدیها که مُشتری همیشگی کتابها هستند اینهایند : علی اکبر مُعینی ، حسن آدینه ، سیّد حُسین طباطبایی ، ابراهیم رَمضانی ، رضا نُصرتی ، سیّد مهدی میری ، فاطمه اعتمادی ، محمود خانگَلدی ، عبّاس خوشی ، مسعود زارع ، ...
دیگران هم می توانند ، پُشتیبانِ فَرهنگی باشند ، می توانند برای خودشان و دوستانشان و کتابخانه ها و ... کتاب بِخَرند و هدیه کنند . یک چیزهایی مثل اَنگیزه و اراده و همّت و ... اگر باشد کار دُرست می شود . یا حَقّ !
myaghoutian@yahoo.com